JellyPages.com

Thursday, April 28, 2011

Jangan bercakap ketika solat ^^

Pada suatu hari Jumaat yang hening Amat naik bas ke masjid untuk menunaikan sembahyang Jumaat. Emak Amat memberikan seringgit untuk tambang bas pergi dan balik memandangkan Amat dah pon makan tengahari di rumah.  Adapon, perjalanan ke masjid itu 10 km jauhnya.

Amat pon membayar tambang bas 50 sen kepada konduktor yang ensem itu. lalu konduktor tu pun memulangkan baki wangnya dengan duit syiling 50 sen sekeping.  Amat pon ambik duit tu simpan dalam kocek baju melayunya.
 
Sesampainya di masjid, Amat pon mengambil tempat di saf kedua memandangkan saf pertama sudah pon penuh adanya.  Setelah azan berkumandang, pak imam pon mengimamkan solat Zohor berjemaah itu.

Amat pon menunaikan sembahyang berjemaah itu..semasa para jemaaah rukuk termasuk Amat sekali...tiba2 duit 50 sen nya jatuh dan tergolek betul2 jatuh di bawah telapak tangan orang dihadapannya.. Risau bila pikir nak jalan kaki balik rumah di panas2 terik tu..  Amat pon berbisik kepada orang dihadapannya...

Amat: "Jangan ambik duit aku tu,aku nak buat tambang balik nanti.." .. Lalu orang itu pun menjawab.. "Alah, setakat 50 sen aku x heran la,tader sape nak ambik duit kau tu". lalu orang disebelah Amat pula yang terkejut kerana Amat bercakap di dalam sembahyang pon berkata..." Eh, korang nie..dalam sembahyang mana boleh bercakap".. Selepas itu,ada seorang yang lain pula bersuara " Yang kau bercakap tu aper "....
Sahlah..  Sembahyang mereka telah terbatal hanya kerana 50 sen.

MORALNYA : Jangan bercakap dalam sembahyang..  Lupakan hal2 dunia bila mengadap Allah Yang Maha Esa..

10 comments:

  1. hehe .. kasihankan kat diorang tuu ..

    ReplyDelete
  2. salam kenal...
    x pasal solat jd batal disebabkan 50 sen jer..
    ish..ish..ish..

    ReplyDelete
  3. wsalam.
    tulah psl.
    mengejarkan dunia jee ^^

    ReplyDelete
  4. haha...kelakar!! itulah pengajarannya...bgus entry ni.. :) ingat-mengingatkan tu penting sbb kdg2 org lupa kan.. nice blog!

    ReplyDelete
  5. memang betul, x leh ckp2 time solat. nice entri, i like this. hehe.

    me follow back.
    Blog 4 Dead

    ReplyDelete
  6. hahaha sengal sunguh budak2 itu..
    aku pun penah buat gini dulu haa

    ReplyDelete
  7. Far8: sungguh kau pernah buat gitu juga? haha

    ReplyDelete
  8. org skeliling pun diminta jgn bcakap.huhuh

    ReplyDelete
  9. haha! kelakar gila. pasal 50sen pun nak gaduh. nasib baik lah budak lagi. kalau dah remaja, taktahu la kan. HAHA :D

    ReplyDelete